NEEDS ANALYSIS OF LOCAL WISDOM-BASED DIGITAL LEARNING MEDIA WITH A SCIENTIFIC APPROACH
DOI:
https://doi.org/10.31571/edukasi.v23i1.8163Keywords:
digital learning media, local wisdom, scientific approachAbstract
This study aims to determine the needs analysis of students of digital learning media that uses local wisdom and scientific approach. This needs analysis is purposed at learning English. The research subjects were 8th grade students from 5 private junior high schools in Trenggalek with total of 108 respondents. The research method was descriptive quantitative with questionnaire as the main instrument. While observation and documentation were used as supporting data. The result showed that students needed interesting digital media which was easy to access and could be used anytime and anywhere. The result also indicated that the scientific approach had been implemented by the teacher. The students had interest in recognizing culture or tradition of local wisdom and scientific approach. It can be concluded that it is necessary to develop interesting learning digital media which was easy to access through website by applying local wisdom and scientific approaches.
Downloads
References
Abidah, A., Aklima, A., & Razak, A. (2022). Tantangan Guru Sekolah Dasar dalam Menghadapi Era Society 5.0. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 7(2c), 769–776.
Ain, N., & Huda, C. (2018). Pendekatan Saintifik di Sekolah Dasar. Momentum: Physics Education Journal, 2(1), 1.
Ali, M. M., Hariyati, T., Pratiwi, M. Y., & Afifah, S. (2022). Metodologi Penelitian Kuantitatif dan Penerapannya dalam Penelitian. Education Journal.2022, 2(2), 1–6.
Aprilia, G. M., Nabila, H., Karomah, R. M., Hs, E. I., Permadani, S. N., & Nursyahidah, F. (2023). Development of Probability Learning Media PjBL-STEM Based Using E-comic to Improve Students’ Literacy Numeracy Skills. Jurnal Matematika Kreatif-Inovatif, 14(1), 160–173.
Arvianti, I., & Wahyuni, A. (2020). Penerapan Model Pembelajaran Bahasa Inggris Berbasis Kearifan Lokal Sebagai Upaya Konstruktivisme Karakter Anak Bangsa. The 12 Th University Research Colloqium 2020 Universitas ‘Aisyiyah Surakarta, 90–98.
Asi, N., & Fauzi, I. (2023). Pengembangan E-Book Bergambar Cerita Rakyat Teks Naratif Berbasis Kearifan Lokal. Jurnal Pendidikan Bahasa, 12(1), 61–81.
Filjinan, S. K., Supeno, S., & Rusdianto, R. (2022). Pengembangan E-Komik Interaktif Untuk Meningkatkan Literasi Sains Siswa Smp Pada Pembelajaran Ipa. Pendekar: Jurnal Pendidikan Berkarakter, 5(2), 125.
Ikhsan, M. N., Zebua, Y. M., Tarigan, F. N., Pembinaan, U., Indonesia, M., & Serikat, A. (2023). Analisis Kesulitan Dan Media Pembelajaran Kosakata Bahasa Inggris Bagi Siswa SMP NEGERI 2 Gebang. Jurnal dunia pendidikan. 3, 119–124.
Kandung Supriyono, S. (2014). Pengembangan Media Pembelajaran Membaca Bahasa. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, 1, 49–64.
Kemdikbudristek. (2022). Pedoman Penerapan Kurikulum dalam Rangka Pemulihan Pembelajaran. Kemdikbudristek Nomor 56/M/2022.
Listia, R., Chandra, N. E., & Elyani, E. P. (2020). Bahan Ajar Berbasis Kearifan Lokal bagi Guru-Guru MGMP Bahasa Inggris Tingkat SMP Kabupaten Tanah Laut. Bubungan Tinggi: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 2(1), 17.
Maulana, H., & Aliska, M. A. (2018). Pembangunan Media Pembelajaran Interaktif Pada Mata Pelajaran Bahasa Inggris Kelas Vii (Study Kasus Smp Xyz). Majalah Ilmiah UNIKOM, 16(2), 145–154.
Muslimin, T., & Fatimah, A. (2024). Kompetensi dan Kesiapan Guru Sekolah Dasar Terhadap Tantangan Pendidikan di Era Society 5.0. CJPE: Cokroaminoto Juornal of Primary Education , 7(1), 55–72.
Nasir, A., & Andriani, A. (2020). Kearifan Lokal dalam Pembelajaran Bahasa Inggris: Sarana Meningkatkan Keterampilan Pelajar Bahasa Inggris Dewasa. Pepatudzu : Media Pendidikan Dan Sosial Kemasyarakatan, 16(2), 133.
Putri Lestari, N. A., & Habibah, S. N. (2023). Karakter Peserta Didik Pada Era Society 5.0 Di Sekolah Dasar Dalam Pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan. Widyacarya: Jurnal Pendidikan, Agama Dan Budaya, 7(1), 70.
Rhosalia, L. A. (2017). Pendekatan Saintifik (Scientific Approach) Dalam Pembelajaran Tematik Terpadu Kurikulum 2013 Versi 2016. JTIEE (Journal of Teaching in Elementary Education), 1(1), 59.
Rukin. (2019). Metodologi penelitian kualitatif. Yayasan Ahmar Cendekia Indonesia.
Sugiarto, T., Ambiyar, A., Wakhinuddin, W., Purwanto, W., & Saputra, H. D. (2023). Efektivitas Penggunaan Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi dan Komunikasi terhadap Hasil Belajar: Metaanalisis. Edukasi: Jurnal Pendidikan, 21(1), 128–142.
Sugiyono. (2019). Metodelogi Penelitian Kuantitatif dan Kualitatif Dan R&D. ALFABETA.
Sulistyawati Wiwik, Wahyudi, T. S. (2022). Analisis Motivasi Belajar Siswa Dengan Menggunakan Model Pembelajaran Blended Learning Saat Pandemi Covid-19 (Deskriptif Kuantitatif di SMAN 1 BABADAN PONOROGO). KADIKMA : Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika. Kadikma, 13(1), 67–72.
Susanti, A., Trisusana, A., Aminin, Z., & Zuhri, F. (2023). Pendampingan Media Digital Storytelling Berbasis Kearifan Lokal Untuk Meningkatkan Kualitas Pembelajaran Guru Bahasa Inggris SMP Trenggalek. Transformasi Dan Inovasi Jurnal Pengabdian Masyarakat, 3(2), 64–69.
Tuasalamony, K., Hatuwe, R. S. M., Susiati, S., Masniati, A., & Marasabessy, R. N. (2020). Pengembangan Pendidikan Karakter Di Sekolah Dasar Negeri 5 NAMLEA. Pedagogy: Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 7(2), 81-91.
Utomo, F. T. S. (2023). Inovasi Media Pembelajaran Interaktif Untuk Meningkatkan Efektivitas Pembelajaran Era Digital Di Sekolah Dasar. Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(2), 3635–3645.
Yantoro, & Fitrah, A. (2022). Penerapan Pendekatan Saintifik dalam Mewujudkan Pembelajaran Abad 21 di Sekolah Dasar. Jurnal PGSD Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 15(2), 186–192.
Yoga Purandina, I. P., & Indah Triana Juliari, I. G. A. (2021). Pengenalan Literasi Digital melalui Cerita Narasi Berbahasa Inggris pada Aplikasi Youtube sebagai Penanaman Karakter Anak. Widya Accarya, 12(1), 128–139.
Zulfa, P. I., Ni’mah, M., & Amalia, N. F. (2023). Implementasi Media Pembelajaran Berbasis Teknologi IT dalam Mengatasi Keterbatasan Pendidikan di Era 5.0 pada Sekolah Dasar. El Bidayah: Journal of Islamic Elementary Education, 5(1).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Astried Damayanti, Dwi Putri Hartiningsari, Angga Setiawan

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License (CC-BY-NC) that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.